Prawo - podatki - strategia

Analiza podatkowo-korporacyjna jako element zarządzania strategicznego

Autor: dr Adam Weinert | 2023-12-23 17:58:53
Elementem zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem jest niewątpliwie wybór odpowiedniej struktury podatkowo-korporacyjnej. Nie można prawidłowo zaplanować długookresowych działań bez przyjęcia odpowiedniej formy prawnej. Z tym zaś wiąże się świadome określenie tego, w jaki sposób firma będzie funkcjonować podatkowo i jaki przyjmie model rozliczeń z kierownictwem, właścicielami czy też inwestorami.
 

Struktura podatkowo-korporacyjna 

Wprowadzone Nowym Ładem Podatkowym zmiany wzmacniają potrzebę refleksji nad optymalną strukturą podatkowo-korporacyjną. Nowe przepisy zwiększyły bowiem dostępność estońskiego CITu, który stał się sam w sobie atrakcyjnym rozwiązaniem dla niejednego biznesu. Rozbudowano także wachlarz ulg podatkowych, z których skorzystać mogą już nie tylko przedsiębiorstwa prowadzące ściśle działalność badawczo-rozwojową, ale również w zakresie ekspansji, budowania prototypów czy też realizujące strategię społecznie odpowiedzialnego biznesu. Wszystko to odbyło się zaś niedługo po objęciu spółek komandytowych i komandytowo-akcyjnych podatkiem od osób prawnych oraz wprowadzeniu nowe formy organizacyjnej: prostej spółki akcyjnej. Wydaje się też, że w najbliższych latach do polskiego porządku prawnego zostanie w końcu wprowadzona instytucja fundacji rodzinnej.
 
To, jaką formę prawną przyjmiemy w sposób oczywisty wpływa na rozliczenia z fiskusem. Ma jednak znaczenie także dla kwestii zabezpieczenia majątku przez przedsiębiorców, skomplikowaniem procesu sukcesji, zarządzaniem przepływami finansowymi, możliwością wprowadzenia akcjonariatu pracowniczego (ESOP), czy też otwartością biznesu na inwestorów.
 

Czy warto?

Przeprowadzenie rzetelnej  analizy podatkowo-korporacyjnej jest istotnym elementem rozpoczynającym zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. Dla nowych firm (w tym szczególnie startupów) pozwala wprowadzić wystarczająco wcześnie odpowiednie mechanizmy prawne. Przedsiębiorstwa o ugruntowanej już pozycji na rynku mogą zaś wykorzystać analizę podatkowo-korporacyjną jako swoisty katalizator zmian i impuls dla transformacji biznesu.
 
Interesują Cię nasze treści? Chcesz dostawać powiadomienia?
Zapisz się do newslettera SMW Academy